Van oude en nieuwe verhalen (en de dingen die voorbijgaan)

2022 was voor mij als auteur een bizar, grillig en uiteindelijk heel bevredigend jaar. Projecten die maanden of jaren stil hadden gelegen, konden eindelijk worden uitgebracht; zoals Eus voor theatergroep Rast en Wolfgang, het wonderjong bij Oostpool ism. de Theateralliantie. Ook schreef ik voor Het Filaal de locatievoorstelling Scheur in de tijd, waarbij o.a. een mammoet 🦣 ten tonele verscheen. En voor het dynamische duo Hans Dagelet en Esther Apituley schreef ik als vriendendienst de muzikale kerstvoorstelling Klokgelui die we de komende jaren zullen uitbouwen tot iets groters.

Reacties en recensies waren over het algemeen positief, hoewel je altijd wel een sauerpuss treft; ook dat hoort bij dit mooie en stressvolle vak van theaterauteur. Over Eus werd onder meer geschreven:

★★★★
‘Theater Rast bewerkte de succesvolle debuutroman ‘Eus’ van Özcan Akyol tot een theatervoorstelling. Het werd een humoristische performance, die met veel vaart voorbij flitst. In korte, snelle scènes springen we – veelal chronologisch – door Eus’ leven. Daarin is vooral aandacht voor zijn gezinssituatie, vriendschappen en jeugdliefdes. Hoofdrolspeler Jurjen Zeelen is ontwapenend als de charismatisch-onhandige Eus, die van alles voor elkaar krijgt, maar uiteindelijk stuurloos naar de fles grijpt.’ – Elisabeth Oosterling, NRC

‘Celil Toksöz (regie) en Don Duyns (bewerking) weten met authentieke taal en scènes een inkijk te geven in een specifieke tijdsgeest en plaats, het Deventer waar Eus in opgroeide. Er zit veel waarde in hoe het verhaal verteld wordt vanuit het perspectief van personen die vaak onderbelicht blijven of geframed worden door de media. Thema’s als institutioneel racisme, seksualiteit, bi-culturele identiteit, intergenerationeel trauma en klasse-ongelijkheid trekken voorbij.’ – Emilie van Heydoorn, Theaterkrant

En over Wolfgang het wonderjong:

‘Na Kramers roerige vertrek bij Theater Rotterdam heeft Wolfgang onderdak gevonden bij Theater oostpool, met als coproducent De Theateralliantie. Dat is fijn, want dit grappige, leerzame én ontroerende meesterwerk hadden we niet willen missen.’ – Marijn van der Jagt, De Groene Amsterdammer

‘Een slimme ingreep die Duyns in het verhaal heeft gemaakt is dat het niet zozeer gaat over de spanning tussen natuurtalent Mozart (Bart Rijnink) en de minder begaafde Antonio Salieri (Jan-Paul Buijs), maar veel meer over de pushende ouders, onnavolgbare keizers en opdringerige managers die de twee tegen elkaar uitspelen.’ – Jeroen van Wijhe, Theaterkrant

★★★★★

‘Magisch is hoe regisseurs Pieter Kramer en Char Li Chung en muzikaal arrangeur Boudewijn Ruigrok de enscenering en het (razende) tempo laten bepalen door Mozarts werk zelf: Figaro, Requiem, Eine kleine Nachtmusik en wat niet al. Er is zelfs een zinderend popconcert, klinkend alsof Mozarts muziek hoog op een hitlijst uit 2022 staat. Wolfgang is als muziektheater en familievoorstelling een feest voor geest, oog en oor.’ Hanny Alkema – Trouw

★★★★★

‘Een aanrader voor een uitstapje in de kerstvakantie, voor jong en oud, want de makers slagen er met verve in om een deel van het levensverhaal van Mozart aantrekkelijk te maken voor een jonger publiek. En tegelijkertijd zitten er tal van grappen en twisten in die alleen hun (groot)ouders zullen snappen. Vilein is de voorstelling bijna drie uur lang, grof vrijwel nooit.’ Jeroen Schrale

Wolfgang, juichen
Wolfgang, juichen

Inmiddels schrijf ik me weer de blaren op de vingers voor heel diverse projecten, vooral in het theater. Voor het legendarische locatiegezelschap Vis à vis schrijf ik Poppy, voor Het Filiaal bewerk ik The Neverending story van Michael Ende en ook werk ik mee aan een groot locatieproject in Twente, onder regie van Liesbeth Coltof, met onder andere Johanna Ter Steege: De vergeten Twentse Lente.

Vanwaar deze hele, zelfstrelende opsomming? Ach, het is een kleine update voor de liefhebbers en daarnaast: ik prijs me gelukkig dat ik zulke mooie opdrachten krijg en nog steeds met zulke totaal uiteenlopende mensen mag werken. Dank daarvoor, collega’s. En bedankt publiek, dat deze en andere voorstellingen bezoekt. Blijf alsjeblieft komen, het theater heeft jullie hard nodig.

projecten 2022
projecten 2022

 

Scheur in de tijd
Scheur in de tijd
Eus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *